VirtualRehab ART4Health nytt bolag 2020

våren 2020 startade Åsa Egnér VirtualRehabART4health AB för att tydligare göra VR-konst och VR för rehabilitering. I juni 2020 fick bolaget Vinnova stöd.  Vi har under det senaste året skapat en produkt  med ett antal variationer av rehab-träning i en redwoodskog och en havsmiljö utifrån prototyper från ett tidigare projekt.:

Virtual Rehab
ART4Health
VR designer Åsa Egnér
Programmering Johnny Nyman, Softwarehut Polen
Modellering Carolina Ask, Evermotion, Polen
Musik Satie, Grieg, Debussy, Bach, Mozart, Ravel, Schumann
Pianist Jonathan Sersam Ljud Hans Nilsson och Joar Egnér Löfberg
Motion Capture HumLabb, Lunds Universitet Video David Blomquist
Yoga och röstinstruktion Michaela Tellenmark
Fysioterapi Ulrika Björck, Caroline Dahlberg
Röstinstruktion fysioterapi Oliver Lindman
Dansare Osama Al Shihabi Karaktärsmodellering Peter Flygenring Toft
Affärsrådgivare Anne Sofie Frey, Innovation Skåne Engelsk text Erik Berndtsson
Projektet har genomförts med stöd av Vinnova Innovation.


Credits: Theis Madsen, MD & CEO CopenRealityApS. Virtual Rehab har vidareutvecklats från en prototyp med
namnet “Virtual Recovery”. Grundidén och prototypen utvecklades i ett samarbetsprojekt mellan VR-designern
Åsa Egnér, Kreativitetsbanken och läkaren Theis Mad-sen, CopenReality ApS. Prototypen finansierades av
Cross4Health.

Kontakta oss på mail:
vr@virtualrehab.se 

VR-app Virtual Rehab”.

Syfte och mål

Syftet är att i virtual reality stimulera patienter, distrahera smärta och skapa rogivande upplevelser som väcker förundran i konstnärligt uppbyggda virtuella tavlor. Samt ge möjlighet att i denna vr- app interaktivt träna yoga, sjukgymnastik, 3D orientering, kognition i VR med en personlig motion capture tränare.

Målet är att bygga skalbara produkter för olika gruppers rehab i VR-app och att i samarbeten och samtal med patientföreningar utprova interaktioner samt konstnärlig och virtuell design.

Förväntade effekter och resultat

Målgruppen är personer i behov av rörelse och kognitiv stimuli och smärtlindring. Nyttan blir en billigare lösning för vården. Fysioterapeuter eller yogalärare visar övningar inne i VR via en animerad personlig motion capture tränare. Vid behov kan en fysiskt närvarande yogalärare eller fysioterapeut först introducera övningarna så de utförs korrekt. Appen  utgår från problemet att ”träningen inte blir av” och har spelbranschens lockelse att med belöningar och interaktioner trigga hjärnans lust-centra för att få människor att återvända till träningen. Appen har olika nivåer så träningen kan passa olika användare..

Prototyperna har utvecklats tillsammans med professionella yogalärare och fysioterapeuter samt programmerare, läkare, unity-utvecklare och modellerare, musiker och ljuddesigners från Sverige, Danmark och Polen. Vi använde också motion capture -labbet på Lunds universitet för inspelning och affärsutvecklare från Innovation Skåne. 

”Ett barn som är sängliggande länge på sjukhus och behöver en rolig och stimulerande aktivitet liggandes i sängen. En person som ska börja träna upp sina rörelseförmågor igen. En skadad person som behöver träna dagligen men det blir inte av. En person som behöver distrahera smärta och uppleva lugn och ro. Detta är några exempel på personer som vi tänker kan uppskatta VirtualRehabART4Health.

 

Personen går runt i en vacker harmonisk havsnatur och rör sig på ett sätt så nya blommor kan börja växa genom att skapa daggdroppar som vattnar jorden.